SEO staat synoniem voor Search Engine Optimization. Vrij vertaald zoekmachine optimalisatie. Het optimaliseren van je website heeft tot doel om beter te worden gevonden in de verschillende zoekmachines. Als je SEO voor je bedrijf inzet, ga je hoger ranken bij Google, Bing of Yahoo. Een SEO specialist helpt je hiermee zonder dat je dure advertentie uitgaven moet voorzien op het internet op langere termijn. De meest belangrijke voordelen van SEO zetten we even op een rijtje.

1. Goede zichtbaarheid bij longtail zoekwoorden

Longtail zoekwoorden zijn opdrachten om op internet te zoeken en die langer zijn dan 3 woorden. Via SEO is het immers mogelijk om verschillende longtail zoekwoorden in de content te integreren. Dit ligt bij advertenties een heel stuk moeilijker. Het grote voordeel van longtail zoekwoorden in je tekst is dat er meer bezoekers op je website gaan komen. Op deze slinkse manier groeit je bezoekvolume gestaag.

2. Budget hou je zelf onder controle

SEO kent geen beperktheid op vlak van budget. Als je eenmaal de organische top 3 positie bekleedt en je een beetje geduld kunt opbrengen, dan blijft je website volledig onder de internet radar voor verschillende jaren. Op deze wijze ben je helemaal niet meer afhankelijk van dure budgettaire limieten.

3. De CTR gaat bij SEO hoger liggen

Als je eenmaal met een weldoordachte SEO strategie een top 3 positie hebt bereikt, dan behaal je een hele hoge CTR. Uit onderzoek blijkt dat de nummer 1 organische positie 30 procent van het zoekverkeer binnenhaalt, gevolgd door nummer 2 met 15 procent. Voor nummer 3 schommelt dit rond de 7 procent. Tot plaats 10 ligt dat plus minus 12 procent. Bij een advertentie ligt dat rond de 36 procent.

4. Eenmalige kosten dankzij een SEO specialist

Het is een publiek geheim dat SEO niet goedkoop is. Uiteraard kan je het ook zelf doen, maar dan zal je toch wel een beetje voorkennis van zaken moeten hebben. Een specialist die vertrouwd is met SEO, kan je hierbij helpen. Het grote pluspunt van SEO is immers dat de kosten slechts eenmalig zijn. Een website die na verloop van tijd volledig geoptimaliseerd is, heeft een lange houdbaarheidsdatum van enkele jaren. De teksten van je website moeten immers nauwelijks worden veranderd als ze op de ranking ladder uitstekend scoren. Het levert de hoogste ROI op, op voorwaarde dat je een van de hoogste posities in de zoekmachine hebt behaald.

5. Zorg voor duurzame content

Inhoud die tijdloos is zorgt bij SEO voor duurzaamheid. Dat is een heel groot voordeel wat vaak nogal eens over het hoofd wordt gezien. Het is niet alleen op budgettair gebied een groot voordeel, maar door de juiste inhoud op je website te creƫren kan je heel makkelijk bovenaan de ranking blijven staan dankzij de tijdloze inhoud van de aangeleverde teksten.

6. Iedereen kan starten met SEO

Iedereen heeft de mogelijkheid om SEO aan te leren dankzij tutorials op YouTube of via verschillende websites die je over het onderwerp gaat raadplegen. Als je er niet helemaal wegwijs van wordt, heb je de mogelijkheid om later nog aan de deur van een specialist aan te kloppen om je website helemaal op orde te brengen. Daarnaast kan je in de beginfase experimenteren met SEO. Een kleine hint. Je kan pagina 1, 2, 3 van content voorzien. Daarnaast maak je een webpagina 4, 5 en 6 met video’s en bijvoorbeeld informatieve grafische toepassingen. Via deze experimentele wijze kom je er achter welke content het beste binnenkomt bij je doelgroep en bezoekers.